Jangan Panggil Mereka Israel?

Beberapa minit yang lalu, saya menerima mesej ini di Yahoo Messenger

*****************
Wahai kawan-kawan, jangan berdoa meminta Israel dilaknat kerana maksud Israel adalah “Tuhan kami”.

Isra = Yang Teratas = Tuhan

El = Kami

Fikirkan, kita berdoa kepada Allah tetapi mengutuk Allah tanpa kita sedari apabila melaknat Israel. Gunalah istilah “Yahudi Laknatullah”. Sila sebarkan maklumat ini.

Wallahua’lam bissowab.

Credit to Ustaz Nik for this info…
*********************

Soalan pertama saya, “Siapa Ustaz Nik tu?”

Aduh.

Sekali lagi perkara sama terjadi dengan isu-isu lapuk seperti penggunaan perkataan ‘AKUM’, undian SMS untuk mengharamkan Hijab di UK dan macam-macam lagi. (Saya tak masukkan isu Crocs kerana saya kurang biasa dengan isu tersebut).

Haih. Pantang Islam kononnya dipermainkan, kita terus bertindak; tanpa langsung memeriksa kebenaran perkara tersebut.

Bukankah dalam Al Quran sendiri Allah memanggil orang-orang Yahudi dengan nama Bani Israil? Kaum Nabi Musa ini memang banyak kisahnya diceritakan dalam Al Quran, dan kebanyakan nama yang digunakan ialah Bani Israil.

Kalau Israil itu sendiri maksudnya boleh menyebabkan kecelaruan aqidah (ie memanggil satu-satu bangsa sebagai ‘Tuhan Kami’ boleh menjadi satu perbuatan syirik tanpa kita sedar), masakan Allah memanggil mereka dengan panggilan Bani Israil?

Itu logiknya.

Justeru seperti biasa, saya membuat carian di Internet berkenaan maksud Israel. Berikut ialah hasil carian tersebut:

WikiAnswers – Israel, which we get from the Greek, is originally in the Hebrew, “Yisrael”. Yisrael means, quite literally, “He has striven with God,” or “He has been saved by God,” based on which translation of “sra” was meant to be used.

Babynamesworld – Transcription of the Hebrew Yisrael which is from the Hebrew words meaning “to struggle; wrestle; contend” and “God”. Another suggested meaning is “Prince of God”. In the Old Testament, when Jacob wrestled with the angel, he received the new name of Israel. Israel is also the name of the ancestral kingdom of the Hebrew people and of the new Hebrew state.

Ya, saya akui rujukan saya lemah statusnya, tetapi setakat ini sumber rujukan ini adalah lebih meyakinkan daripada Ustaz Nik yang langsung tidak dikenali.

Kesimpulannya, saya tidak mempercayai mesej berantai tersebut dan mengajak anda semua agar berfikir sebelum menerima sesuatu, apatah lagi sebelum memberikannya kepada orang lain.

Saya akhiri tulisan ini dengan sebuah kisah daripada Perang Siffin dan Perang Jamal.

Perang ini berlaku apabila Saidatina Aishah dan Saidina Muawiyah tidak bersetuju dengan keputusan Saidina Ali untuk menangguhkan pencarian pembunuh Saidina Uthman sebaliknya memfokuskan usaha kepada penyatuan ummah. Maka Aishah dan Muawiyah bergabung tenaga untuk ke Madinah dan bersemuka dengan Ali.

Ali yang ketika itu menjadi khalifah, diberitahu bahawa Aishah dan Muawiyah ingin menyerang mereka. Oleh sebab keterbatasan komunikasi ketika itu, belum sempat Ali, Aishah dan Muawiyah bersemuka dan bertukar kata, kedua-dua pasukan tentera Islam berperang sesama sendiri.

Masalah komunikasi dan kekangan untuk memeriksa keshahihan berita.

Perang Siffin berhenti apabila ada pihak yang mengangkat Al Quran dan mengajak persidangan meja bulat. Setelah perbincangan dilakukan dan walaupun tidak menemui keputusan yang tetap, keadaan telah menjadi semakin tenang. Namun, pada waktu malam yang gelap gelita, ada pihak (baca: pengikut Abdullah b Saba iaitu ketua orang munafiq) yang telah menimbulkan pergaduhan, menyebabkan tentera Islam pada masa itu merasakan mereka sedang diserang, justeru mereka perlu bangkit untuk ‘mempertahankan’ diri.

Tetapi apa yang berlaku, golongan munafiq Yahudi yang sebenarnya menyusup masuk ke dalam kem kedua-dua belah tentera untuk menimbulkan kacau bilau seolah-olah mereka diserang oleh pihak lawan. Kesannya, umat Islam berperang sesama sendiri tanpa sebab yang kukuh dan hanyalah berpunca daripada kacau bilau dalaman yang ditimbulkan.

Sekali lagi, umat Islam ketika itu bertindak tanpa betul-betul memeriksa asal-usul sesuatu berita, malah bertindak secara reaktif terhadap provokasi yang ditimbulkan biarpun ianya batil.

Maka bagaimana dengan kita hari ini?

Those who do not learn from history are doomed to repeat it – George Santayana

2 comments so far

  1. Hambamusafirlalu on

    Bismillah & Assalamualaikum, Amri,

    Yg saya faham perkataan Israel itu adalah panggilan yg diberikan kepada Nabi Allah Yaa’kob a.s, bapa kepada Nabi Yusuf, maka bani itu bermaksud keturunan, sebagaimana yg seringkali disebut, Bani Adam itu bermaksud keturunan Nabi Adam.

    Bukanlah kita tidak dibenarkan utk mengutuk Zionis, namun memilih perkataan terbaik bagi golongon ini sepatutnya adalah Yahudi laknatullah, kerana sebagaimana yg kita tahu, Yahudi & Nasrani x pernah redha sehingga kita mengikut mereka, yakni cara hidup mereka . Bukankah kita seorang org muslim juga memilih utk menjadi lebih bijak dahulu sebelum menghukum?

    Mereka menggunakan perkataan Israel dengan aggapan mereka adalah keturunan Nabi Allah Yaa’kob, sedangkan mereka sendiri mengingkari kata2 Nabi mereka…

    Apa yg saya dpt katakan adalah, sekiranya kita ingin mengutuk Zionis, adalah lebih baik kita menggunakan perkataan Yahudi Laknatullah, bukannya Israel, khuatir kekeliruan serta fitnah yg dh sememangnya bertebaran pd zaman ini semakin berleluasa… Sepatutnya mereka yg perlu takut kepada kuasa yg bernama kumpulan muslim, tetapi apa yg terjadi hari ini adalah sebaliknya…

    Namun begitu, perkara ini adalah hanya cebisan @ perkara kecil sahaja dlm kehidupan di bumi ALLAH yg sepatutnya dikuasai mereka yg bernama muslim/mukmim. Jgn kerana perkara kecil ini kita berbalah dan bergaduh menegakkan pendapat, sedangkan perkara pokok kita masih acuh xacuh…

    Ingatlah, zaman kejatuhan Ottoman@ Uthmaniah itu berlaku, asbab ramai mengambil ranting drpd pokoknya. Tajuk perbincangan hangat yg menjadi perbualan dan perbahasan ketika itu adalah (kalau silap saya mohon maaf) “Berapa jumlah sebenar malaikat yg berada di dalam Baitullah”…

  2. Tornado on

    YAHUDI BUKAN ISRAIL

    Oleh
    Syaikh Bakar bin Abdillah Abu Zaid
    Syaikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan Alu Salman.

    Jika seseorang menyebut Israil, maka kata ini selalu disandingkan dengan Yahudi. Ini terjadi di banyak kalangan dari media, forum diskusi, bahkan majlis-majlis ta’lim, tak urung para pembicara tidak membedakan antara Yahudi dengan Israil. Seakan dua kata ini memiliki terminologi yang sama. Yahudi adalah Israil, dan Israil adalah Yahudi. Padahal penisbatan Yahudi kepada Israil merupakan kekeliruan !. Lantas, bagaimana kedua hal ini bisa disebut berbeda?

    Berikut ini kami sampaikan penjelasan mengenai perbedaan ini, menurut pandangan Syaikh Bakar bin Abdillah Abu Zaid dan Syaikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan Alu Salman.

    Tersebut di dalam kitab Mu’jam Manahil Lafzhiyah, Darul Ashimah, Cetakan III, Tahun 1413H halaman 93-94, Syaikh Bakar bin Abdillah Abu Zaid mengatakan :

    Syaikh Abdullah bin Zaid Alu Mahmud memiliki sebuah risalah yang berjudul Al-Ishlahu wat-Ta’dilu Fiima Thara-a Ala Ismil Yahudi wan Nashara Minat Tabdil. Di dalam kitab tersebut terdapat tahqiq yang menyinggung, bahwa Yahudi telah terlepas dari Bani Israil. Yakni sebagaimana terpisahnya Nabi Ibrahim Alaihissalam dari bapaknya, Azar. Kekufuran itu telah memutuskan loyalitas antara kaum Muslimin dengan orang-orang kafir, sebagaimana diceritakan dalam kisah antara Nabi Nuh Alaihissalam dengan putranya.

    Oleh karena itu, keutamaan-keutamaan yang pernah dimiliki Bani Israil pada zaman dahulu, sedikitpun tidak ada yang dimiliki kaum Yahudi. Karenanya, justru penyematan nama Bani Israil untuk menyebut kaum Yahudi, akan menjadikan mereka meraih keutamaan-keutamaan, dan keburukan mereka pun tertutupi. Demikian ini berakibat hilangnya perbedaan antara Bani Israil dengan Yahudi sebagai kaum yang dimurkai Allah Azza wa Jalla dan dihinakan dimanapun mereka berada.

    Begitu pula, tidak boleh mengganti nama Nashara menjadi Al-Masihin, yaitu menisbatkan kepada pengikut Nabi Isa Al-Masih. Ini merupakan nama baru yang tidak ada dasarnya dalam sejarah, dan tidak juga dalam perkataan para ulama. Karena orang Nashara telah mengganti dan menyelewengkan kitab Alla Azza wa Jalla, sebagaimana kaum Yahudi telah melakukannya terhada din (agama) Nabi Musa Alaihissalam. Memberi nama kepada mereka dengan Al-Masih, tidak memiliki dasar hujjah. Kepada mereka Allah Azza wa Jalla hanya memberikan nama Nashara, bukan Al-Masihin.

    Kemudian, kekufuran kaum Yahudi dan Nashara terhadap syari’at Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka menjadi musabab penyebutan atas diri mereka sebagai kafir. Allah berfirman.

    “Orang-orang kafir, yakni ahli kitab dan orang-orang musyrik, (mengatakan bahwa mereka) tidak akan meninggalkan (agamanya) sebelum datang kepada mereka bukti yang nyata” [Al-Bayinnah : 1]

    Jadi sesungguhnya, Yahudi adalah nama bagi orang-orang yang tidak beriman kepada Nabi Musa Alaihissalam. Adapun yang beriman, mereka itulah yang disebut Bani Israil. Karena itu, orang-orang Yahudi (sendiri) merasa tidak senang (jika) disebut dengan nama Yahudi.

    Adapun Syaikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan Alu Salman menuliskan di catatan kaki kitab beliau, As-Salafiyun wa Qadhiyatu Filasthina, Markaz Baitul Maqdis, Cetakan I, Tahun 1423H, halaman 12-13, sebagai berikut :

    Penamaan ini, -yaitu menamakan Yahudi dengan nama Israil- merupakan kemungkaran. Telah meluas di tengah masyarakat di negeri Muslim sebuah perkataan yang berkonotasi celaan “Israil melakukan ini dan itu, dan akan melakukan tindakan ini dan itu”, padahal Israil itu, merupakan salah seorang Rasul Allah (utusan Allah), yaitu Nabi Ya’qub Alaihissalam. Dan beliau Alaihissalam, sama sekali tidak memiliki hubungan apapun dengan negara yang senang berbuat makar dan keji ini. Antara para nabi dan rasul, sama sekali tidak ada saling waris-mewarisi dengan orang-orang kafir, musuh mereka. Yahudi, sama sekali tidak memiliki hubungan din (agama) dengan Nabi Allah, Israil.

    Penamaan seperti ini, memberikan dampak buruk pada pemahaman diri kita. Allah dan para rasul-Nya tidak akan pernah meridhainya, terutama Nabi Israil Alaihissalam. Karena Yahudi adalah kaum kafir dan pembohong. Menyematkan nama ini kepada mereka mengandung pelecehan terhadap Nabi Israil Alaihissalam. Dan yang wajib adalah mencegah penamaan itu.

    Dalam Shahih Bukhari no. 3533, dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, dia berkata : Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.

    “Tidakkah kalian merasa heran, bagaimana Allah mengalihkan celaan dan kutukan orang kafir Quraisy dariku. Mereka hanya mencela orang yang tercela, dan mengutuk orang yang tercela. Sedangkan aku, tetap Muhammad (terpuji)”

    Dan kewajiban kita –minimal- membuat mereka gusar dengan penyematan nama Yahudi pada mereka, karena mereka membenci nama ini dan senang dengan penisbatan palsu kepada Nabi Ya’qub Alaihissalam. Mereka, sedikitpun tidak mendapatkan keutamaan maupun kemuliaannya.

    Syaikh Abdullah bin Zaid Alu Mahmud memiliki sebuah risalah yang sudah dicetak di Qathar, tahun 1398H, dengan judul Al-Ishlahu wat-Ta’dilu Fiima Thara-a Ala Ismil Yahudi wan Nashara Minat Tabdil..

    Tentang masalah ini juga, coba lihat Muja’mul Manahil Lafzhiyah (44), karya Syaikh Bakar Abu Zaid, majalah kami Al-Ashalah, Edisi 32, Tahun ke-6, Tanggal 15 Rabi’ul Awwal 1422H, halaman 54-57, makalah Syaikh Rabi’ bin Hadi, Hukmu Tasmiyati Daulati Yahuda bi Israil. Peringatan dalam masalah ini, juga saya temukan dalam kitab Khurafatu Yahudiyah, karya Ahmad As-Syuqairi, halaman 13-30, dengan judul Lastum Abna-u Ibrahima, Antum Abna-u Iblisa.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: