My 2011 in review

The WordPress.com stats helper monkeys prepared a 2011 annual report for this blog.

Here’s an excerpt:

A New York City subway train holds 1,200 people. This blog was viewed about 6,700 times in 2011. If it were a NYC subway train, it would take about 6 trips to carry that many people.

Click here to see the complete report.

Islamic Banking

“Unfortunately, the current offering of Shariah-compliant products is focused only on the halal or legal aspects of the transactions, without taking into consideration the ethical dimensions that Islam purposes to achieve.”
(Rafe Haneef & Edib Smolo, ISRA Research Paper No: 11/2010)

Miskin dan Kaya

Salam wbt.

Setelah mengalami kemalasan yang amat untuk menulis entri baru di blog, aku buat keputusan untuk tulis entri yang pendek-pendek sahaja. Maka kali ini, aku nak kongsi pengalaman semasa di Jakarta dan Bandung 2 minggu yang lalu.

Kalau di Malaysia, kita boleh belajar banyak tentang sesebuah tempat itu hanya melalui perbualan dengan pemandu teksi. Mereka tahu gosip tentang Perdana Menteri, mereka pernah jumpa hantu di sana dan di sini, malah mereka boleh menghuraikan sejarah Malaysia dengan cara yang santai tapi tetap terperinci!

Tetapi lain pula halnya di Indonesia. Setiap kali menaiki teksi ataupun angkut, aku sudah boleh meneka apa yang akan dibualkan dengan pemandu teksi atau angkut tersebut. Semestinya tentang UANG.

“Bapaknya pulang bila? Bisa saya tolong dapatkan kereta untuk jalan-jalan? Murah aja”

“Bagaimana kalau bapak catar aja angkut ini, lebih cepat dan tak capek”

“Bapak udah pergi ke Tangkuban Perahu?”

“Bapak mahu ke mana pula selepas ini? Saya bisa bawakan”

Aku merasakan mereka ini sangat miskin. Keluar bekerja awal pagi dan pulang lewat malam, dan apa yang difikirkan sepanjang masa ialah UANG, UANG dan UANG. Mungkin atas sebab ini jugalah budaya memberi tips menjadi sangat berleluasa. Bila kita nak keluar parking, maka bersedialah dengan 1,000 atau 2,000 rupiah. Pasti akan ada orang di belakang kereta korang yang nak tolong korang keluar parking, walaupun jalannya kosong tanpa kereta!

Ini aku belum cerita lagi bagaimana mereka menjual bermacam-macam benda dari tingkap kereta ke tingkap kereta semasa kesesakan lalu lintas. Malah ada pengemis cacat yang sanggup berbaring di atas jalan raya, 2-3 inci cuma dari terkena tayar kereta yang lalu.

Semuanya kerana UANG.

Maka, mampukah mereka ini mendengar idea kita tentang Good Governance, Corruption ataupun Negara Islam, sedangkan telinga mereka terngiang-ngiang bunyi perut anak mereka yang kelaparan.

Agaknya, inilah yang dirasakan oleh si penjual buah di Tunisia sebelum ia membakar diri, dan memulakan revolusi Jasmin.

Negara Islam: Bagaimana?

Kita semua mahukan negara Islam di Malaysia, bukan?

Tidak mahu tidak, negara Islam di Malaysia akan menjadi sebuah negara yang berbilang bangsa dan agama. Pemimpin2 rakyat semestinya mewakili setiap kaum yang ada (seperti mana kita di UK yang walaupun sekadar minoriti, tapi tetap berusaha sungguh2 nak naikkan orang Islam sebagai wakil rakyat).

Jadi, sekarang ini kita ada dua model politik berbilang bangsa di Malaysia, BN dan PR.

Melihatkan kepada model Barisan Nasional sekarang, di mana parti-parti selain UMNO seolah-olah diletakkan di kedudukan yang lebih rendah daripada parti UMNO, ia adalah satu gejala yang tidak sihat untuk jangka masa panjang. MCA, MIC dll sebenarnya bukanlah redha sepenuhnya dengan dasar-dasar dalam BN, tapi atas dasar ‘toleransi’, mereka terpaksa terima. Jadi tak peliklah bila orang MCA atau MIC sampai sekarang tak faham Islam. Kerana mereka hanya disuruh patuh, tapi tidak pernah diberi penerangan atau kefahaman. Akhirnya, negara Islam (mengikut model BN) akan menjadi sebuah negara yang memaksakan Islamnya ke atas para penduduk tanpa kerelaan, apatah lagi kefahaman.

Bukankah Imam Hassan Al Banna meletakkan rukun baiah yang pertama ialah Al-Fahmu? Tidak faham, mana mungkin mendapat ketaatan yang kukuh daripada rakyat.

Saya secara peribadi lebih menggemari model Pakatan Rakyat, bila mana setiap parti komponen mempunyai kedudukan yang setara (ataupun equal footing) dalam menyatakan pandangan. Dengan PAS memperjuangkan negara Islam melalui PR yang berasaskan perseFAHAMan dan persetujuan, justeru model negara Islam yang bakal diwujudkan kelak inshaAllah lebih tegar menempuh zaman. Kerana asasnya adalah kefahaman.

Dan saya tidak dapat bayangkan model negara bagaimana pula yang akan terhasil jika PAS bergabung dengan UMNO. Adakah kedua-dua parti ini akan mewujudkan satu PAKATAN baru, yang akhirnya mendapat sokongan majoriti rakyat? Kemudian negara Islam ditubuhkan melalui kuasa majoriti orang Melayu Islam di Malaysia, sedangkan rakyat-rakyat dan parti-parti bukan Islam terus-terusan melawan konsep negara Islam kerana mereka tidak faham. Kerana dengan mengasingkan model politik daripada komposisi kaum dalam negara, ia boleh menjadi sebuah model yang sangat berbahaya kepada kestabilan negara.

Dan jangan dipesongkan pula perbincangan ini kepada tajuk ‘model negara Islam’; bukannya ia tidak penting, tapi ia akan mengambil perbincangan yang jauh lebih panjang dan rumit, dan akhirnya membuatkan kita lari daripada tajuk asal. Kesimpulannya, jangan berlaku zalim ketika berhujah.

Akmal
Allah Maha Tahu

[taken from one of my FB comments]

p/s: I realised that I write comments more than I write blog post, hence I decide to just make some of them my blog posts. Two birds killed with one stone!

New Breath New Direction

Salaam.

I am now a working class citizen, no longer a student. With a different perspective on life today, I believe I am still me.

Last week, my department had a meeting. I was introduced as one of the new staffs. One question from the older staff struck me almost dead.

“Since you mention interest in politics, do you have a blog?”

It was difficult for me to answer. For it showed my lack of commitment. Nonetheless, an answer was required then.

“Yes. But to be honest, I update it once a month, at most.”

Another question in the lift this week pushed me to write this.

“Akmal, what do you write in your blog eh?”

I seriously did not have answer for that. And I still don’t.

“Dear my blog,

I will take care of you as one of my responsibilities. I believe, when you start something, you have to carry on doing it. And completing it.

As I had told myself that this will be an avenue for me to crystallise my thoughts, ideas and advices in written form, I will do my best to achieve this lest I would have nothing to be left behind.

May Allah give me strength.

Yours truly,
Akmal
Bank Negara Malaysia”

Membawa pulang kereta dari UK

Bismillahirrahminarrahim…

Sudah 3 hari kereta Mercedes Benz E200K berada di rumahku di Malaysia ini. Kereta yang dibeli setahun yang lalu itu telah pun selamat melalui perjalanan sebulan menaiki kapal dan percutian sebulan di kamar gudang Pelabuhan Kelang. Setelah melalui semua kesusahan dan penat lelah menguruskan kereta itu sehinggalah selamat tiba di Malaysia, banyak yang telah saya belajar. Maka, wajarlah untuk saya kongsikan dengan semua orang.  Semoga mendatangkan manfaat.

Secara ringkasnya, proses untuk membawa pulang kereta dari UK ada 6 langkah (yang tidak mudah), iaitu:

  1. Membeli kereta di UK
  2. Menghantar kereta pulang ke Malaysia
  3. Memohon Approved Permit (AP)
  4. Menyelesaikan urusan kastam
  5. Membuat pemeriksaan PUSPAKOM
  6. Mendaftar di JPJ

Saya akan terangkan satu persatu langkah-langkah di atas.

Read more »

Kenapa nak boikot? Kenapa nak demo?

Setelah lebih sejam saya mengulangkaji Company Law, saya mengambil sedikit masa untuk berehat. Tiba-tiba, sahabat sepermainan di sekolah yang sudah lama saya tidak ketemu memberi salam di YM.

“Akmal, ko free tak sekarang?”

“Sobo!!! Lama tak dengar cerita… InshaAllah free je ni. Tengah lepak kejap”

“Aku nak tanya ko sikit. Ada guna ke boikot barang Israel dan demo ni? Kalau kita boikot Starbucks atau Coca Cola, orang Islam yang kerja dengan diorang pun akan rasa juga kesan buruknya. Pastu demo ni dah berapa ratus kali dah buat, tapi Israel bukannya nak dengar pun kita kata apa…”

Saya mula berfikir dengan lebih mendalam. Jawapannya ada, tapi saya tidak pasti bagaimana ingin luahkan.

Boikot

Boikot merupakan antara langkah tipikal yang diambil oleh manusia apabila tidak bersetuju atau marah dengan seseorang ataupun sesebuah syarikat (dalam undang-undang, syarikat dianggap seperti seorang manusia i.e. corporation has legal personality. Hehe. Tempias Company Law). Boikot merupakan satu penderaan ekonomi yang berkesan dan boleh memudaratkan, terutamanya jika ia mendapat sokongan ramai.

Mereka yang membenci pembunuhan haiwan akan memboikot barangan kulit.

Kumpulan yang menentang pembulian di kilang-kilang di China yang digelar ‘sweatshops’ akan memboikot Primark.

Kelompok yang mengecam Weapons of Mass Dectruction (WMD) dan peperangan memboikot Rolls-Royce dan juga BAE yang menghasilkan enjin jet ketenteraan dan alatan peperangan.

Boikot Barangan Israel

Malah, dalam sirah Nabi sendiri, boikot pernah terjadi ke atas Nabi Muhammad, dan Nabi sendiri pernah memboikot dan menyuruh boikot.

Read more »

Jangan Panggil Mereka Israel?

Beberapa minit yang lalu, saya menerima mesej ini di Yahoo Messenger

*****************
Wahai kawan-kawan, jangan berdoa meminta Israel dilaknat kerana maksud Israel adalah “Tuhan kami”.

Isra = Yang Teratas = Tuhan

El = Kami

Fikirkan, kita berdoa kepada Allah tetapi mengutuk Allah tanpa kita sedari apabila melaknat Israel. Gunalah istilah “Yahudi Laknatullah”. Sila sebarkan maklumat ini.

Wallahua’lam bissowab.

Credit to Ustaz Nik for this info…
*********************

Soalan pertama saya, “Siapa Ustaz Nik tu?”

Aduh.

Sekali lagi perkara sama terjadi dengan isu-isu lapuk seperti penggunaan perkataan ‘AKUM’, undian SMS untuk mengharamkan Hijab di UK dan macam-macam lagi. (Saya tak masukkan isu Crocs kerana saya kurang biasa dengan isu tersebut).

Haih. Pantang Islam kononnya dipermainkan, kita terus bertindak; tanpa langsung memeriksa kebenaran perkara tersebut.

Bukankah dalam Al Quran sendiri Allah memanggil orang-orang Yahudi dengan nama Bani Israil? Kaum Nabi Musa ini memang banyak kisahnya diceritakan dalam Al Quran, dan kebanyakan nama yang digunakan ialah Bani Israil.

Read more »

WOW 2010

Register now!

Birthday Presents

I would like to share my happiness with you. Last Thursday was my birthday. As I believe the ultimate happiness is at giving, therefore I decided to give to the people I love on my birthday, instead of receiving.

Azri has agreeed a month prior to help me with the Birthday Party that I planned. And a day before, I advertised the event on the Facebook. Although I forgot to invite some of my friends, some of them did come for they know that I may not be able to invite all.

So the party happened. Many people came, and surprisingly many brought presents. Not to be forgotten, a number of people brought some delicious dishes like Cheese Cake (Yorke), Chicken Lasagne (Alia), Chocolate Cake (Afiah) and Sponge Cake (Hamzah) – I have forgotten many others.

Hence, since this is the only thing that I can do now, I dedicate this blog post to all my well-wishers. Plus, I would like to show all the presents that I have received on the very day. I will let the pictures do the talking.

Read more »

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.